Att omvandla begagnade föremål till värdefulla fynd

Av Stefan Karlsson

När vi kartlade marknaden inom cirkulär ekonomi var det ett bolag som hela tiden kom upp. Samma namn kom senare även upp vid en diskussion med en M&A-rådgivare. PS Auction. Vårt intresse för bolaget var stort och vi satte tidigt upp ett möte tillsammans med ägarna och ledningen. I mötet kunde vi snabbt kunde se att våra tankar sammanstrålade både när man kollar på värderingar samt framtida möjligheter. Efter ett antal djupgående och produktiva workshops tillsammans bestämde vi oss för att i september 2020 börja vårt samarbete. Tillväxtresan kunde börja.

PS Auction grundades 1958. Bolaget har utvecklats från en lokal auktionär till en ledande aktör inom nätauktioner där man främst säljer oanvända maskiner, gods från konkursbon, nya och använda fordon, lageröverskott med mera.

Bolaget har har tidigare varit familjeägt och anställde sin första externa VD, Per Henriksson, för sju år sedan. Genom att använda sin tidigare erfarenhet från eBay har Per och hans team omvandlat bolaget till ett starkt och förtroendeingivande varumärke med en stabil digital plattform, tillsammans med ett imponerande utbud av föremål och gods. I en tid när många affärsmodeller har haft det svårt givet rådande situation, har PS Auction genomgått en kraftig utveckling. Bolaget erbjuder inte bara ett viktigt komplement till en cirkulär ekonomi, utan är även starka över affärscykler.

PS Auction har totalt 50 medarbetare som är baserade i Svenljunga, cirka 10 mil sydöst om Göteborg, men har kontor över hela landet.

Från MVIs sida ser vi hur vår tidigare kunskap och erfarenhet inom digitala tjänster samt digitala plattformar kommer att bidra till den här resan. Tillväxten kommer främst fokuseras organiskt men förhoppningsvis även genom samarbeten med fler bolag. En av faktorerna till att lyckas tror jag är förmågan att kunna balansera ett stort antal inkommande produkter med att anpassa dessa till vad som efterfrågas av kunderna.

Till det nuvarande teamet har vi adderat två experter: Mikael Lindahl som är tillväxtansvarig på Pricerunner och väldigt insatt inom digitala affärsmodeller, samt Joacim Olsson som är VD på Aktiespararna och har stor erfarenhet inom ledning och kommunikation. Både Mikael och Joacim kommer att ta plats i styrelsen, och de har även investerat i bolaget tillsammans med oss, Per Henriksson och övriga ledningsgruppen.

Vi ser fram emot en spännande resa!