Omvandlingen till en innovativ matpartner

Av Stefan Karlsson

EichKamp och Karl Kemper är producenter av frysta måltidskomponenter och verkar främst på den tyska marknaden. European Convenience Food Group (ECFG) är sedan 2014 ett holdingbolag till Eichkamp och Karl Kemper.

Koncernen producerar och säljer kött- och vegetariska rätter via specialiserade matgrossister till matleverantörer. Slutkunderna uppskattar starkt de innovativa och högkvalitativa produkterna som speglar kundernas behov och prioriteringar väl.

I juni 2014 genomförde vi det planerade tilläggsförvärvet av Karl Kemper, Eichkamps huvudkonkurrent, vilket gjorde det möjligt att dra fördel av exempelvis synergier mellan Eichkamps och Karl Kempers försäljningsteam.

Den tyska marknaden för frysta rätter och måltidskomponenter är ganska underutvecklad jämfört med den nordiska marknaden. Vi ser dock en allt starkare underliggande trend i att alltfler föredrar att äta ute, medan måltiderna hemma minskar.

ECFG har fullt fokus på hållbarhet, produktkvalitet, kundvärde, urval av råvaror, kunnande inom tillverkningsprocessen, konsumentinriktad produktutveckling, tillit och tillförlitlighet.